tisdag 18 mars 2014

Postmoderna citat

Mer från Hicks:

2 kommentarer:

  1. Lite kritisk belysning av postmodernismen är oerhört viktigt i dagens Sverige. Postmodernismen betraktas som en chick accessoar och något som man kan bekänna sig till samt därmed klara sig från alla krav på ämneskunskap, Det mest oroväckande är att det finns hela fakulteter på universiteten som hänger sig till fullo åt denna -ism som ersättning för marxismen som förpassats ut i periferin.
    Bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken med detta mitt nya projekt, är just att belysa vänsterns filosofiska och ideologiska arv och legitimitet. Jag håller på att fördjupa mig i detta ämne, och Hicks är en utmärkt guide. Det återkommer gång på gång hur nära vänsterns och nationalistiska högerns analytiska utgångspunkter ligger varandra, även om de drar olika slutsatser om vad som är relevant och vad som inte är det. Också, vilket jag under lång tid anat, hur långt dessa analyser ligger från mina egna blygsamma utgångspunkter.

      Radera