måndag 24 mars 2014

Medeltidens filosofiska föreställingar

Vår ciceron, Dr Stephen Hicks, får fortsätta vägleda oss genom historiens vindlingar. Idag handlar det om medeltidens föreställningar om världen:

Vill också välkomna dem som hittat mig via snurrigtdotcom. Min plan är att för en tid presentera det postmodernistiska tankegodset, utifrån ett korrekt, men kritiskt perspektiv. Det politiska spelet går hastigt och för de flesta på alltför hög nivå. Med denna serie önskar jag att fler kan känna igen detta tankegods, och även kritiskt granska vad som förs fram i debatten med nya infalls-vinklar.

2 kommentarer:

  1. Jag hade en lång kommentar som bara försvann när jag tryckte på Publicera. Vet ej vart. Den gick i alla fall ut på att denna ovärderliga kunskap man får genom dig och Stephen Hicks hjälper inte när man kritiserar de som har postmodernsimen som accessoar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så duktig som jag önskar jag vore. Jag publicerar detta samtidigt som jag bildar mig själv. Sjävklart har du rätt i att jag inte lär omvända en enda postmodernist. Men det som slår mig är hur spelplanen förändrats. Förut var det relativt enkelt - marxismen är en galen teori och det var lättare att visa på hur och förstå varför. Men den nya vänstern är neomarxister (ska precisera vad jag lägger i skillnaden i inlägg framöver) och de behöver bemötas på ett helt annat sätt. Det är fortfarande lika galet (egentligen galnare) men det behövs kunskap om den nya spelplanen. I första videon jag visade fanns en vidare utläggning om just detta.

      Radera